Upplev två dagar i Dalsland fyllt med kultur, hantverk, kanaltur och god mat! Allt omgivet av en fantastisk natur!

Dag 1

Vi startar med lunch på Sjömagasinet, som ligger i den lilla bruksorten Gustavsfors i norra Dalsland. Sjömagasinet är ett gammalt båtmagasin från 1860, som nyligen byggts om till hotell och restaurang, med ett underbart läge vid gästhamnen.

Efter lunch åker vi vidare söderut till Bengtsfors. Här besöker vi Halmens Hus, som både är ett intressant museum med utställningar, samt har en välfylld slöjdbutik. Här får vi en guidning.

Vi går sedan över till Gammelgården, som är ett friluftsmuseum med ett 20-tal gamla små byggnader, mestadels från 1800-talet, och som flyttats dit. Här ges också en guidad tur runt i stugorna.

Efter detta njuter vi av eftermiddagskaffe i Kaffestugan, som ligger i anslutning till dessa byggnader.

Om tid och intresse finns, kan man på vägen därifrån göra ett stopp på Dahls Konfektyr, som har fabriksförsäljning av sitt färska lösgodis till ett bra pris.

Resan går vidare till Baldersnäs Herrgård, där vi övernattar i dubbelrum i flyglarna, som ligger i den vackra parken. Här kan man passa på att ta en promenad, och kanske besöka hantverksbodarna som ligger i parken.

På kvällen serveras en god middag i herrgården.

Dag 2

Efter en härligt god herrgårdsfrukost, far vi vidare till Håverud. Här går vi ombord på någon av kanalbåtarna som trafikerar Dalslands Kanal. Vi färdas genom den berömda akvedukten, och ett antal slussar, och är framme i Långbron runt kl. 14. En båtresa på ca 3 timmar, där man bjuds på en fantastisk naturupplevelse, och blir serverad lunch ombord. Båtarna har fullständiga rättigheter ombord.

Efter ankomst till Långbron, går resan vidare väster ut till Ed, där man gör ett besök på Moose Ranch. Här kan man bekanta sig med älgarna i hägnet, innan dagen avslutas med eftermiddagskaffe.

Guide medföljer båda dagarna.

Naturligtvis kan ändringar i programmet göras efter önskemål, beroende på varifrån man kommer.